KLM stelt onder meer dat de Amerikaanse en Franse autoriteiten het luchtruim in de regio nog niet hebben vrijgegeven voor hun burgers. Vanwege de samenwerking met Air France en Delta Air Lines ziet KLM zich genoodzaakt de regio weer te mijden.
KLM voerde een tijdlang geen vluchten meer uit in het luchtruim van Iran en Irak, nadat een toestel van Ukraine International Airlines uit de lucht was geschoten. Dat gebeurde in de nacht van 7 op 8 januari. Daarbij kwamen 176 mensen om het leven. Na een uitgebreide risicoanalyse werd vorige week besloten weer over Iran en Irak te vliegen.
Bemanning
Voor deze analyse wordt mede gebruikgemaakt van informatie die wordt gedeeld binnen de Nederlandse expertgroep met daarin luchtvaartmaatschappijen, inlichtingendiensten en betrokken ministeries. Ook de Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft geen veiligheidsbezwaren tegen het vliegen boven de regio.
Volgens VNC leefde de kwestie enorm onder de bemanning. De bond bracht dit tijdens cabineoverleg ter sprake. Dit betekent nu dat verscheidene vliegtuigen naar Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten weer alternatieve routes vliegen. Dat zorgt gemiddeld voor twaalf minuten extra reistijd.