Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

‘Leonardo Dicaprio hoeft ons niet te vertellen dat het milieu belangrijk is'

Met genomineerde films als Joker, The Irishman en 1917 beloven de Oscar-uitreikingen van zondag de spannendste in tijden te worden, maar wie zijn wij om daar iets zinnigs over te zeggen? Dat laten we uiteraard over aan regisseur Martin Koolhoven.

‘Leonardo Dicaprio hoeft ons niet te vertellen dat het milieu belangrijk is'

Wordt het inderdaad zo spannend?

“Dat denk ik wel ja. Ik ben in de afgelopen jaren best cynisch geweest over de Oscars, maar dit jaar is het niveau ontzettend hoog. De films die je noemt zouden allemaal niet misstaan als winnaars.”

Toen je onlangs bij De Wereld Draait Door aan tafel zat om te vertellen over de Golden Globes kwam je adem tekort voor 1917, het Eerste Wereldoorlog-epos van regisseur Sam Mendes die ook meerdere Oscar-nominaties op zak heeft. Waarom is dat zo’n goede film?

“Ga ‘m vooral zelf zien, ook voor de manier waarop het is gedraaid, namelijk in één shot. Althans, dat gevoel krijg je als kijker. Geen typische blockbuster. Meesterlijk. Zou in principe al zijn tien nominaties kunnen verzilveren. Nou ja... Beste Scenario zie ik niet gebeuren, daar zijn logischere kandidaten voor.”

Joker heeft zelfs elf nominaties. Dat zijn ouderwetse Titanic-praktijken, of niet?

“Daar lijkt het wel op ja, maar zo gek is het niet. Met Joker, maar ook met anderen, zijn films genomineerd die alles in zich hebben om klassiekers te worden. Dat is in andere jaren weleens anders geweest.”

Tijdens de uitreiking van de Golden Globes, de graadmeter voor de Oscars, veegde presentator Ricky Gervais de vloer aan met ‘de hypocriete filmwereld.’ Voelde jij je als regisseur niet aangesproken?

“Zeker niet. Hij had het vooral over Hollywood en de hopeloze zelfover- schatting van filmsterren, daar hoor ik natuurlijk niet bij. Hij had natuurlijk ook gelijk toen hij zei dat politieke statements tijdens een dankwoord volledig misplaatst zijn als je niet weet waar je over praat of geenmandaat hebt. Get your award and f•ck off, zei hij. Daar ben ik het wel mee eens. Ik bedoel: als je een oorlogsfilm maakt en in je speech stilstaat bij de slachtoffers en over- levenden van de Holocaust, oké. Of bij klimaatverandering als je een natuurdocumentaire hebt gemaakt. Maar als Leonardo DiCaprio dat doet als hij een Oscar wint voor Once Upon A Time in Hollywood, dan denk je: wat lult ie nou? Alsof hij ons moet vertellen dat het milieu belangrijk is. Dat weten we zelf ook wel.”

Waarschijnlijk durft niemand nog te speechen na die sneer van Gervais.

“O jawel, hoor. Dat werd tijdens de Golden Globes ook gewoon gedaan. En we moeten ook niet denken dat het iets van nu is. Toen Marlon Brando een Oscar won voor The Godfather was hij zelf niet aanwezig, maar stuurde hij een Native American het podium op die alle ruimte kreeg om de situatie van indianen in Amerika aan te stippen. Dat was toen ook al een ding.”