Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Kosten verlaging maximumsnelheid twee keer zo hoog

Binnenkort krijgen we te maken met de verlaging van de maximumsnelheid vanwege de stikstofcrisis. De kosten: €19 miljoen.

Kosten verlaging maximumsnelheid twee keer zo hoog

Goh, een plan van de overheid dat twee keer zo duur uitpakt als gepland. Wie had dat verwacht? In elk normaal bedrijf was iedereen die bij de overheid werkt al lang en breed ontslagen, maar in Den Haag gaat het falen gewoon door. Stikstofuitstoot met de verkeerde cijfers uitgerekend, levert een snelheidsverlaging op de snelweg op waarvan de kosten met de verkeerde cijfers zijn berekend. Gevolg: het vervangen van de snelheidsbordjes kost €19 miljoen.

Van dat geld moesten namelijk niet alleen de drieën op de borden vervangen worden door nullen. In de computers moesten ook wat enen en nullen opnieuw worden ingesteld. En als je bij de overheid het woord computer gebruikt trekt iedereen zijn portemonnee, want "help, computers, dat kan helemaal niemand. Vlug, bel de duurste consultant om van de drieën nullen te maken in de software."

Tegen de Telegraaf zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat: "Maar dat waren de eerste inschattingen van de kosten tot half maart, ook daarna moet er nog het nodige gebeuren. Zo worden er dan nog hectometerbordjes met snelheidsaanduiding geplaatst, draaiborden bij de spitsstroken aangepast, zijn er aanpassingen in de verkeerscentrales en komen er nog extra verkeersborden." Het is toch knap dat de eigenaar van de snelwegen geen idee heeft wat die dingen nou precies kosten.

Negentien miljoen down the drain, dus reken erop dat u binnenkort een wit-paarse envelop op de mat vindt omdat u vierhonderd meter per uur te snel reed. Al belooft de baas van de politie wat anders: "Wij kunnen onze capaciteit wel ergens anders gebruiken." Jaja.