Hoe Zit Dat? F1: snel, sneller, snelst

   7098  

Voor de Formule 1 is 2017 de start van een nieuw tijdperk. Een groot aantal nieuwe reglementen maakt de auto's sneller en spectaculairder dan ooit. Hoe zit dat precies? Een GRATIS voorstukje van het verhaal uit de nieuwe Panorama.

Bredere banden

Evenals de afgelopen jaren is Pirelli in 2017 de exclusieve bandenleverancier in de Formule 1. Het concern is de voorbije tijd druk bezig geweest met het maken van nieuwe en vooral ook bredere banden. Zowel de voor- als de achterbanden zijn in 2017 maar liefst 25 procent breder dan vorig seizoen. De voorbanden gaan van 245 millimeter naar 305 millimeter en de achterbanden zelfs van 325 millimeter naar 405 millimeter. Het voornaamste effect van deze nieuwe banden is dat de wagens vooral in de bochten meer grip hebben zodat ze meer gas kunnen geven en daardoor een stuk snellere rondetijden rijden. Volgens kenners zullen de auto's komend seizoen zo'n drie seconden per rondje sneller zijn dan vorig seizoen.

Een ander effect van de bredere banden is dat het rubber naar verwachting minder snel slijt. Dit kan tot gevolg hebben dat coureurs minder vaak de pitsstraat in moeten om banden te wisselen, maar ook dat ze tijdens de races meer kunnen pushen. En dat is goed nieuws voor de wat agressievere coureurs. Zoals een Fernando Alonso, een Lewis Hamilton of een Max Verstappen.

Lees en zie ook: 'Mad Max' Verstappen heeft een nieuwe wagen (VIDEO + FOTO)

20

In vergelijk met het seizoen 2016 kent dit jaar één race minder. De Grand Prix van Duitsland staat dit jaar niet op de kalender, waardoor het totaal aantal races op 20 staat.

Nieuwe look

Naast de banden moeten de tien renstallen komend seizoen ook aan een aantal andere technische regels voldoen. Dankzij deze nieuwe reglementen krijgen de auto's een compleet nieuwe en agressievere look. Zo worden niet alleen de banden maar ook de wagens zelf, van 1.800 millimeter in 2016 naar 2.000 millimeter in 2017. Hierdoor worden ook de voor- en achtervleugel een stuk breder. Daarnaast is de neus van Formule 1-bolides lager en loopt de voorvleugel in tegenstelling tot afgelopen jaren schuin naar achter. Ook de achtervleugel is een stuk lager, van 950 millimeter vorig jaar naar maximaal 800 millimeter dit jaar.

Lees ook: Hoe Zit Dat? Ferrari, de rode legende

Omdat alle teams hun nieuwe bolides vanaf nul opnieuw hebben moeten opbouwen zijn er dit jaar ook qua uiterlijk grote verschillen tussen de diverse wagens. Zo heeft de VJM10 van Force India een opvallend grote haaienvin op de rug, terwijl die van de R.S. 17 van Renault F1 een stuk bescheidener is. De bodemplaat van de auto is in 2017 twintig centimeter breder en de wagens mogen voor het eerst in aren ook weer iets zwaarder zijn, van 702 kilogram in 2016 naar maximaal 722 kilogram nu. Ook mag er tijdens een race meer liters benzine gebruikt worden (105 in plaats van 100 liter).

Lees in Panorama

Benieuwd naar het complete verhaal over de vernieuwde Formule 1? Je leest het artikel van onze redacteur Dennis de Vos in editie 10 van Panorama, die nu in de winkels ligt. Je kunt het blad ook via onze website bestellen, of op Blendle lezen.

  • Y.M. Osterloh