Even voorstellen ... Sauber

   3443  

Nog twee weken en dan is het tijd voor een nieuw seizoen geweld. Geweld van brullende motoren wel te verstaan oftewel de Formule 1. Vanaf nu stellen we elke dag een team aan u voor. Met vandaag Sauber.

Coureurs:

Waar Max Verstappen het toptalent is van Red Bull zo is Pascal Wehrlein dat al een aantal jaar voor Mercedes. In 2016 gunt het team Wehrlein de kans om bij Manor te debuteren in de hoogste Formule-klasse. Met één tiende plaats is het geen jaar waar hij met plezier op terugkijkt. Met een Mauritiaanse moeder zou hij ook voor dat Afrikaanse eilandje kunnen uitkomen, maar Wehrlein kiest toch voor het land van zijn ouweheer oftewel Duitsland. Na het vertrek van Rosberg bij Mercedes denken veel mensen, waaronder Wehrlein zelf, dat hij het vrijgekomen stoeltje bij de Duitsers krijgt. Maar hoewel teambaas Toto Wolff groot fan van hem is, gaan zij toch voor de meer ervaren Valtteri Bottas. Om de 22-jarige alsnog zijn kilometers te laten rijden, leent Mercedes hem dit jaar opnieuw uit. Mocht Lewis Hamilton eind dit jaar stoppen, dan rijdt Wehrlein in 2018 wel bij een topteam, anders moet hij tijdens het komende seizoen nog eens goed om zich heen kijken.

Op 9-jarige leeftijd loopt Marcus Ericsson een kartcentrum binnen en hij breekt bijna direct het baanrecord. In 2006 ziet Kenny Bräck, in 1999 winnaar van de Indianapolis 500, hem rijden en hij loodst Ericsson binnen in de Formula BMW. Ericsson wint dat kampioenschap en twee jaar later ook de Formule 3 en stapt in 2014 over naar de absolute top oftewel de F1. Dat jaar rijdt hij voor het armlastige Caterham F1, dat wegens financiële problemen tijdens een aantal races niet aan de start verschijnt. Caterham gaat failliet en Ericsson stapt over naar Sauber, waar hij in 2015 negentien GP’s lang in de achterhoede rijdt. Afgelopen jaar verloopt niet veel beter en met het faillissement van Manor F1 geldt Sauber nu als het zwakste team in de Formule 1. Aan Ericsson en Wehrlein om ons te verrassen.

Auto: 

Als je al een rode, een blauwe en een roze had dan kan daar nog wel een blauw witte bij. En die blauw witte van Sauber was toch echt de eerste! Zij waren het die als eerste de bredere banden demonstreerden. Zij waren het die ons als eerste een glimp lieten opvangen van de haaienvin. Bij het bouwen van die C36 is de renstal volledig op nul begonnen. Van de C35 is werkelijk alles in de prullenbak gegooid. Met als uiteindelijke resultaat dat de nieuwe Sauber 5,143 millimeter lang is, exact 2.000 millimeter breed en een maximale hoogte kent van 950 millimeter. Het gewicht van de auto, inclusief coureur en zonder benzine, bedraagt 728 kilogram.

Maar ook zij zijn natuurlijk geen bedreiging voor onze Max.

  • J. Wijnstra