Zes manieren om jouw kater weg te krijgen

   13219  

Dit weekend sta jij waarschijnlijk weer te feesten en sla je natuurlijk een aantal drankjes achterover. De dag erna is dat waarschijnlijk niet zo leuk meer en beloof je jezelf nooit meer te gaan drinken; iets wat je hoogstens tot het volgende weekend volhoudt. Wij geven jou een aantal tips om van je kater af te komen, zodat je jezelf niet meer een onnozele belofte hoeft te doen.

Water

Alcohol zorgt ervoor dat je vier keer meer water uitstoot dan normaal. Daarom moet je als je eenmaal aan het drinken bent continu naar het toilet. Het beste om je waterhoeveelheid in je lichaam aan te vullen is om water te drinken vlak voordat je gaat slapen. Een bekertje is echter niet genoeg. Probeer genoeg achterover te slaan en je voelt je ’s ochtends een stuk beter. Bovendien helpt het om alle stoffen van de nacht ervoor uit je lichaam te krijgen.

Snoozen

Alcohol drinken zorgt ervoor dat jouw slaapcyclus verstoord wordt. Extra slapen helpt dan niet. Het best kun je gewoon snoozen en langzaam opstaan.

Medicatie

Soms kunnen bepaalde middeltjes werken tegen een kater. Het beste kun je kiezen voor paracetamol. Aspirine kun je beter vermijden want die kan juist misselijkheid vergroten.

Thee

Een typisch middeltje uit grootmoeders tijd, maar het werkt wel. Niet alleen zorgt het ervoor dat je weer water in je lichaam krijgt, ook helpen warme dranken goed om in deze situatie lichamelijk en geestelijk te herstellen. Zo helpt gemberthee tegen misselijkheid, maakt melkdistelthee de lever schoon en helpen honing en citroen in de thee om het bloedsuikerniveau te verhogen. 

Oefeningen

Waarschijnlijk zit je er niet op te wachten als je een kater hebt, maar lichamelijke inspanning zorgt ervoor dat je je beter voelt. Natuurlijk is het onzin dat je de alcohol uit je lichaam gaat zweten, maar door de inspanningen maak je wel het stofje endorfine aan, wat helpt voor een betere gemoedstoestand. Bovendien sport je gelijk de kebab eraf die je na het stappen hebt genomen.

Voedsel

Door het gebruik van alcohol verlies je veel stoffen in je lichaam die goed voor je zijn. Het beste kun je die de dag erna gelijk weer aanvallen. Suiker helpt er bijvoorbeeld voor dat je meer energie krijgt en stopt het trillen. Bouillon, soep en toast zorgen ervoor dat je weer vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Bananen zorgen er weer voor dat het kalium weer omhoog gaat. Dat helpt ook tegen uitdroging. 

Voorkomen

Natuurlijk zijn al deze tips heel handig, maar misschien is het toch gewoon het beste om een kater te voorkomen. Natuurlijk is minder drinken de beste optie daarvoor, maar ook helpt het om iets vettigs te eten voordat je gaat drinken. Doe de kebab dus voor het stappen, maar let wel op voor de knoflooksaus, anders wil niemand meer met je praten. Goed voor de lijn is het natuurlijk niet.

  • J. Kraak