Vijf manieren om beter te slapen

   9191  

Het kan soms moeilijk zijn om in slaap te komen. Je probeert allerlei trucjes die je kunnen helpen: van schaapjes te tellen tot jezelf moe maken. De grote vraag is: wat werkt er echt?

Het Amerikaanse CNN vroeg het zich ook af en sprak verschillende experts op het gebied van de nachtrust en zij kwamen met de volgende tips. 

Afleiding

Het belangrijkste voor een goede nachtrust is om je niet te druk te maken. Denk aan koetjes en kalfjes (dat kan ook letterlijk), oftewel dingen die er totaal niet toe doen. Hierdoor heb je geen tijd om te stressen wat dus goed is voor een rustige geest.

Lees ook: Vroeg opstaan? Dit is hoeveel slaap je moet hebben

Probeer wakker te blijven

Als je jezelf focust om in slaap te vallen, blijf je meestal makker. Volgens expert werkt het om het tegenovergestelde te doen. Juist door proberen wakker te blijven, raak je niet gefrustreerd dat je niet in slaap komt en dat zorgt weer voor rustigere hersenen. Gevolg: goede nachtrust.

Ga uit bed

Als je al twintig minuten ligt te woelen in bed, is het beter om even uit bed te gaan. Wel is belangrijk dat je niet op beeldschermen kijkt, omdat het kunstlicht zorgt dat je helemaal niet meer in slaap komt. Het helpt om je gedachten op te schrijven die je wakker houden om ze zo te verwerken. Sluit dan alles af door te zeggen dat die spinsels tot morgen kunnen wachten en probeer te relaxen.

Ademhalingstechniek

Om goed in slaap te vallen, kun je op jouw ademhaling letten. Er is bijvoorbeeld een speciale techniek om tot rust te komen en snel in slaap te vallen. Daar hebben we al eerder over bericht. Het artikel is hier te vinden.

Pak zon in de ochtend

Juist door ’s ochtends de zon op te zoeken, denken je hersenen dat het eerder dag is. Kunstlicht heeft niet zo’n invloed als echt natuurlijk licht. Door de zon val je dus eerder in slaap ’s avonds.

Lees ook: Vanavond wél lekker slapen? Luister naar deze expert!

  • J. Kraak