De grote alcoholvrij biertest

   3652  

Wiens schuld het precies is doet er niet toe; feit is dat alcoholvrij bier in ons land aan een enorme opmars bezig is. Nog even en je moet in de kroeg expliciet een biertje mét alcohol bestellen. Of is dat rare 0.0-bier waar de supermarkt mee vol staat stiekem best te hachelen?

En wij maar denken dat ze (met dank aan Youp) dood en begraven waren. Vergeet het maar: de Buckler-lullen zijn terug. Sterker nog, het zijn er meer dan ooit en hun aantal neemt as we speak in rap tempo toe.

Terwijl onze totale bierconsumptie al jaren afneemt (in 1990 dronken we per hoofd van de bevolking nog 90 liter bier per jaar, nu nog slechts 65 liter), zag de Branchevereniging van Nederlandse Brouwers de verkoop van 0.0-bieren de laatste jaren juist verdriedubbelen (zie kader). In de eerste helft van 2017 dronken we alweer 25 procent meer 0.0-bier dan in de eerste helft van vorig jaar. En als we AB InBev moeten geloven is dit pas het begin. De grootste brouwer ter wereld verwacht dat in het jaar 2025 een op de vijf verkochte AB InBev-biertjes alcoholvrij of -arm is. Het hek lijkt van de dam. 

Vooral in veel moslimlanden – waar alcohol taboe is – doet 0.0 het vanzelf- sprekend goed, maar ook in westerse landen beperkt de afzetmarkt zich allang niet meer tot alleen zwangere vrouwen en automobilisten met een feestje. Wat de brouwers betreft is ieder- een doelgroep. Alcoholvrij bier past volgens hen feilloos in de huidige trend van bewust en gezond leven: ’s morgens na het hardlopen eet je een bakje magere yoghurt met fruit, ’s middags een quinoa-salade met vijgen en ’s avonds, na de sportschool, trakteer je jezelf op een lekker koud ‘nulletje’. Want die heb je wel verdiend. En de wetenschap dat hij slechts half zoveel calorieën bevat als een echt biertje, maakt hem zo mogelijk nóg lekkerder. Proost, op je gezondheid. Maar wij liever niet. Aan ons heeft het niet gelegen, die alcoholvrije bierrevolutie, zo leerde enige navraag op de Panorama-redactie waar het nieuws met zichtbaar afgrijzen werd ontvangen. Niemand van ons waagde zich naar eigen zeggen ooit aan het drinken van een alcoholvrij-biertje (niemand op één eindredacteur na, maar die was destijds dronken dus dat telt niet).

Maar hoe succesvol we het verschijnsel de afgelopen jaren ook genegeerd hadden, nu konden we er niet langer omheen. Of we het er nou mee eens waren of niet: alcoholvrij bier was overal. Foeterend en tierend zochten we ons wekelijks wezenloos in het ooit zo overzichtelijke bierschap van onze supermarkt. Knappe jongen die tussen alle 0.0-varianten, fruitige Radlers en ander kinderbier nog een ouderwets krat pils wist te vinden. Maar misschien waren we wel te cynisch. Misschien werd het toch eens tijd om over die drempel (lees: onze mannelijke trots) heen te stappen en alcoholvrij bier gewoon een kans te geven. Misschien was er sinds Buckler inderdaad veel veranderd. Wie weet smaakte het moderne 0.0-bier inmiddels zelfs naar bier!

Het samenstellen van het Panoramatestpanel vereiste enige overredingskracht (“na afloop is er bier!”), maar uiteindelijk gingen vier mannen, stuk voor stuk 0.0-maagden, schoorvoetend overstag. Onder hun eigen naam nog wel, te weten eindredacteur Edwin Struis, chef Dennis de Vos (die zelfs zo dapper was om het bier zonder plaksnor in zijn vaste supermarkt te gaan kopen) en de verslaggevers Micha Jacobs en Jochem Davidse.

Dit is een voorstukje uit ons blad. Wil je alle resultaten weten en het hele artikel lezen? Bestel ons blad dan hier of lees het hele artikel op Blendle.

  • Redactie Panorama