Bikinilijn-advertentie geband omdat het te ver zou gaan

   21900  

Een reclame in Engeland is geband omdat het kwetsend kan zijn voor vrouwen. Het zou seksistisch zijn en vrouwen als lustobject neerzetten. Zeventien mensen hebben geklaagd.

Het bijzondere is echter dat deze reclame niet op mannen, maar juist op de dames zijn gericht. In de commercial wordt reclame gemaakt voor Femfresh, een product waarmee vrouwen hun bikinilijn kunnen onderhouden. ‘Het voelt goed om een mooie bikinilijn te hebben en vooral wanneer je producten gebruikt die je zelf geweldig laten voelen’, zegt een Voiceover in de video.

De Engelse reclamecodecommissie heeft het filmpje inmiddels verboden. Het mag niet meer vertoond worden omdat het te veel gefocust is op het vrouwelijk geslachtsdeel en die zou ook nog eens te vaak in beeld komen. ‘Ondanks dat het product zich richt op die zone en de dansjes ook tijdens reguliere fitnesslessen gedaan wordt, vinden we het toch te veel om seksualiteit gaan.’ De reclame mag dan ook alleen worden uitgezonden wanneer deze in een andere vorm wordt gegoten.

De reclame werd vertoond op een on-demand internetspeler van het Engelse medium Channel 4. Toepasselijk is dat het moederbedrijf achter dit product uitgerekend Church & Dwight Ltd heet. Zij vinden het raar dat de reclame verboden is. ‘We maken juist close-ups van dat gebied omdat daar ons product op gericht is.'

  • J. Kraak